به همت اداره کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان؛برگزاری کارگاه آموزشی “روشهای نوین پژوهش در علوم اسلامی” کارگاه آموزشی “روشهای نوین پژوهش در علوم اسلامی” با هدف توانمندسازی پژوهشگران درمدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) شهرستان قوچان برگزار شد.
این کارگاه که به مدت یک روز به طول انجامید، برنامهای جامع و کاربردی را در اختیار شرکتکنندگان قرار داد.
دکتر وحید شریفی مدیر کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی به عنوان استاد این کارگاه به موارد ذیل اشاره نمودند:
اهمیت پژوهش در علوم اسلامی و چالشهای پیش رو: کارگاه با طرح اهمیت پژوهش در فهم عمیقتر آموزههای دینی و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه آغاز شد. سخنرانان به چالشهایی همچون کمبود منابع بهروز و جامع، نبود استانداردهای مشخص برای پژوهش، و محدودیت دسترسی به منابع کمیاب اشاره کردند و راهکارهای عملی برای غلبه بر این موانع ارائه دادند.
آشنایی با ابزارها و منابع پژوهشی: بخش اعظم کارگاه به معرفی نرمافزارها و پایگاههای دادههای اسلامی اختصاص داشت. شرکتکنندگان با انواع نرمافزارهای جستجوی متون اسلامی، نرمافزارهای مدیریت منابع، نرمافزارهای رسم نمودار و ارائه، و نرمافزارهای تحلیل دادههای کیفی آشنا شدند. همچنین، سایتهای معتبر و پایگاههای دادههای متن کامل کتابها و مقالات، حدیث، قرآن و فقه معرفی و روشهای جستجو و ارزیابی اعتبار اطلاعات موجود در آنها آموزش داده شد.
روششناسی پژوهش و مهارتهای ضروری: مراحل انجام یک پژوهش از انتخاب موضوع تا نگارش گزارش، روشهای جمعآوری دادهها (کتابخانهای و میدانی)، و مهارتهای نگارشی از جمله اصول نگارش علمی و ساختار نگارش مقاله و پایاننامه به طور مفصل تشریح شد. همچنین، اهمیت آشنایی با نرمافزارهای تخصصی پژوهش و اخلاق در پژوهش مورد تأکید قرار گرفت.
کارگاه عملی و آینده پژوهش: بخش عملی کارگاه به تمرین جستجو در پایگاههای داده اختصاص داشت تا شرکتکنندگان بهطور عملی با ابزارهای آموزشی آشنا شوند. در پایان، مدیر کتابخانه شیخ بهائی به آینده پژوهش در علوم اسلامی و ضرورت نوآوری در این حوزه اشاره کردند و فرصت پرسش و پاسخ برای شرکتکنندگان فراهم شد. این کارگاه با ارائه اطلاعات جامع و کاربردی در خصوص روشهای نوین پژوهش در علوم اسلامی، گامی مؤثر در جهت ارتقای سطح پژوهشهای این حوزه محسوب میشود. انتظار میرود که شرکتکنندگان با بهرهگیری از آموختههای خود، بتوانند پژوهشهای با کیفیتتر و مؤثرتری را ارائه دهند.