مقاتل الطالبیین

مقاتل الطالبیین

ابوالفرج اصفهانی، بهزاد جعفری

مشخصات کتاب

نویسنده :

 ابوالفرج اصفهانی، بهزاد جعفری

ناشر:

سال نشر :

این اثر در سال 1387منتشر گردید

وضعیت درکتابخانه:

تاریخ ثبت در کتابخانه :  1387

توضیحات کتاب

اب‍وال‍ف‍رج‌ اص‍ف‍ه‍ان‍ی‌، ع‍ل‍ی‌ ب‍ن‌ ح‍س‍ی‍ن‌، ۲۸۴ -۳۵۶ ق‌ م‍ق‍ات‍ل‌ ال‍طال‍ب‍ی‍ی‍ن‌/ لاب‍ی‌ ال‍ف‍رج‌ الاص‍ف‍ه‍ان‍ی‌؛ ش‍رح‌ و ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ اح‍م‍د ص‍ق‍ر.–ب‍ی‍روت‌: دارال‍م‍ع‍رف‍ه‌، [ب‍ی‌ ت‍ا]. ش‌، ۸۵۴ ص‌. ۷م‌،۲۷ال‍ف‌/،۵۳/۷،BP

ابوالفرج در سال ۲۸۴ هـ.ق برابر با سال ۸۹۷ میلادی در اصفهان زاده شد و از این‌رو ابوالفرج اصفهانی لقب گرفت. اما در بغداد رشد کرد و آن شهر را موطن و مسکن خود قرار داد. مهم‌ترین کتاب ابوالفرج را باید «الاغانی» دانست. او با همین کتاب نزد شعرا، ادبا و فصحاء معروف و مشهور شد. این اثر به واقع از مهم‌ترین موسوعات ادبی است. تا آنجا که برخی ثروت ادبی فراهم آمده در این کتاب را با هیچ قیمتی برابر نمی‌دانند. برخی آن را مرجع شعرشناسی و برخی آن را بزرگ‌ترین مایه لذت و تفریح به شمار آورده‌اند.

 مقاتل‌الطالبیین، یکی از واضح‌ترین ادله‌ای که می‌توان به سبب آن بر تشیع ابوالفرج اصرار کرد، کتابی که ابوالفرج در آن به ذکر تمام شهدا آل عبدالمطلب از ابتدا تا سال ۳۱۳ هـ. ق، یعنی سالی که کتاب در آن تالیف شده پرداخته است. ابوالفرج معیار جالب توجهی برای تعریف واژه شهید ارائه کرده است. در نظر او شهید، فراتر از کشته شده در جنگ است.

پیمایش به بالا