لهوف« مَلهوف علی قَتلی الطُفوف»

لهوف« مَلهوف علی قَتلی الطُفوف»

علی‌بن‌موسی ابن‌طاوس

مشخصات کتاب

نویسنده :

علی‌بن‌موسی ابن‌طاوس

ناشر:

اسوه

سال نشر :

این اثر در سال 1381منتشر گردید

وضعیت درکتابخانه:

تاریخ ثبت در کتابخانه :  1382

توضیحات کتاب

کتاب لهوف بیانی است از یک واقعیت با دقتی علمی و آمیخته به احساس و عاطفه‌ی نهفته‌ در نهان‌گاه همه‌ی انسان‌ها. لهوف را ابن طاووس نوشته و خواننده با مطالعه‌‌ی سطر به سطر آن درمی‌یابد که نویسنده واقعیت تاریخی این رویداد را بیان کرده است. لهوف یکی از معتبرترین و دقیق‌ترین مقاتل در دسترس است. این مقتل شامل چهار بخش یک مقدمه و سه مسلک است:‌

بخش اول مقدمه‌ی کتاب: که شامل مطالبی درباره‌ی مقام امام حسین علیه‌السلام، عظمت واقعه‌ی عاشورا و ثواب و ارزش گریه بر امام حسین علیه‌السلام است. بخش دوم یا مسلک اول: از ابتدای تولد امام حسین علیه‌السلام و اشاره به روایات قدسی و روایات اهل‌بیت علیه‌السلام به قضایای کربلا شروع می‌شود و پس از نقل آنچه بر مسلم بن عقیل در کوفه گذشت با ورود امام حسین علیه‌السلام به صحرای کربلا پایان می‌گیرد.

بخش سوم یا مسلک دوم: گزارشی از شرح نبرد و چگونگی شهادت اصحاب امام حسین علیه‌السلام تا وقایع ظهر عاشورا و شهادت آن حضرت است. بخش چهارم یا مسلک سوم: از ماجرای عصر عاشورا و اسارت اهل‌بیت علیه‌السلام شروع می‌شود و تا بازگشت به مدینه و شرح احوال امام سجاد علیه‌السلام است. از لهوف ترجمه‌های بسیاری به زبان فارسی شده برخی از ترجمه‌ها هم منظوم است. این کتاب به دلیل اهمیت و شیوه‌‌ی لطیف نگارش مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است.

پیمایش به بالا