نسخه خطی تبصره الاعیاد منحصر به فرد در ایران رونمایی شد

نسخه خطی تبصره الاعیاد منحصر به فرد در ایران رونمایی شد

یکصد و شصت و نهمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به معرفی و رونمایی از نسخه خطی منحصر به فرد تبصره الاعیاد در کتابخانه‌های ایران موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی اختصاص پیدا کرد.

ابن شاهوردی از فضلای قرن یازده و دوازده هجری و از شاگردان علامه مجلسی صاحب تالیف تبصره الاعیاد در موضوع ادعیه و احادیث است این نسخه در کتابخانه‌های ایران منحصر و یگانه بوده و تاکنون به زیور طبع آراسته نشده است که علامه شیخ آقابزرگ تهرانی در جلد سوم الذریعه صفحه ۳۱۶ به این کتاب اشاره و آن را ذکر کرده است.

نهضت تجمیع دعا محمد وفادار، کارشناس نسخ خطی و سخنران این مراسم، سده‌های 3،4،5 هجری قمری را دوره‌ای عنوان کرد که نهضت تجمیع ادعیه توسط ابن بابویه، شیخ طائفه محمد بن حسن طوسی و ثقةالاسلام کلینی آغاز شد. وی عنوان کرد: کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی، اولین کتابی است که زیارت مأثوره عاشورا در آن دیده می‌شود.

وفادار تصریح کرد: زیارات مأثوره از ائمه اطهار به تواتر نقل شده است مانند زیارت عاشورا و جامعه کبیره که از میان همه این ادعیه، دعای شب و روز عرفه، ویژگی خاصی را به این ایام داده زیرا این دعا اصول عقاید برای عبور از حیوانیت به انسانیت را بیان کرده است. وی علمای حله و جبل عامل از قرن 7 تا 9 را ادامه‌دهنده نهضت جمع‌آوری دعا برشمرد که این حرکت را با مستندسازی تقویت کردند.

پیمایش به بالا