درباره کتابخانه

اداره کتابخانه و اطلاع رساني دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به منظور شناسایی، گردآوری و ساماندهی و ارائه تخصصی اطلاعات، مدارک و منابع علمی مورد نیاز محققان حوزوي و دانشگاهي و همکاران و مراجعان دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تشکیل شده است. مأمورریت این اداره شناسایی و ساماندهی  انواع مدارک  علمی؛ به منظور سرويس دهي مطلوب به پژوهشگران و اعضاء هيئت علمي و تامین منابع مورد نیاز قطبهای  فکری و فرهنگی دفتر تبليغات اسلامي و مدرسين و فضلاي حوزه و اساتيد دانشگاه و دانشجويان تحصيلات تکميلي است. اين آيين نامه، به منظور وحدت رويه، ايجاد هماهنگی و قانونمند کردن و مستندسازي نحوه استفاده از خدمات کتابخانه و استفاده بهینه از منابع موجود تنظیم گرديده است.

اهداف

مأموریت کتابخانه ارائه خدمات به جامعه محققین و پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی، کمک به ارتقای سطح کیفی اساتید و اعضای هیات علمی، پژوهشگران دفتر تبلیغات اسلامی، از طريق تهیه و گسترش انواع منابع علمي و پژوهشی، و در دسترس قرار دادن آنها، همراه با بکارگیری شیوه های نوین علم اطلاعات و دانش شناسی جهت استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود است. کلمه کتابخانه در اين متن، کوته نوشت عبارت “اداره کتابخانه و اطلاع رساني دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی” است.

مزیت های رقابتی  

  1. تنوع و غنای محتوا و مدارک و اسناد  کتابخانه در حوزه علوم اسلامی و انسانی[1].
  2. پرتال کتابخانه دیجیتال[2]
  3. امکانات کافی و روزآمد رایانه‌ای برای دسترسی به فهرست کتابخانه و منابع الکترونیکی
  4. تمرکز و غنای کتابخانه بر موضوعات خاص از جمله نو اندیشی دینی معاصر، تاریخ و فلسفه علوم اسلامی و علوم انسانی-اسلامی می باشد
  5. دسترسی رایگان به مـجموعه‌ای از پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعات الکترونیکی
  6. سهولت عضویت و بهره مندی از خدمات برای مراجعان و محققان
  7. موقعیت جغرافیایی مناسب در همجواری حرم امام رضا علیه السلام و مرکز شهر مشهد


در قالب بیش از 50000 جلد  کتاب تخصصی و بیش از 800 عنوان نشریه تخصصی تا آبان ماه 1398 با ارائه بیش از 14000 جلد کتاب دیجیتال تا آبان 1398

ساختار اداری

ساختار اداری کتابخانه بر اساس مصوبه مورخ 14/09/1397 هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی به شرح ذیل می باشد:

  1-رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی
2-کارشناس کتابداری (5 نفر)
3-کارشناس اطلاع رسانی و بانکهای اطلاعاتی

مديريت کتابخانه

مدير کتابخانه، توسط مدير کل پژوهش شعبه تعيين و منصوب مي شود. وي براي مشورت و همفکري شورائي متشکل از کارشناسان کتابخانه تشکيل داده و طي جلسات مستمر در باره مسائل جاري و تدوين دستورالعملهاي اجرائي و مقررات انضباطي با آنها به شور و تبادل نظر مي پردازد.

مجموعه منابع

انواع مدارک فراهم شده در کتابخانه شامل: کتاب ها (چاپی و ديجيتال)، نشریات و پيايندها (کاغذي و رقومي)، مقالات ديجيتال، پايان نامه ها، اسناد، نقشه ها، نرم افزارها و منابع صوتي و تصويري قالب لوح هاي فشرده و ابزارهاي ذخيره اطلاعات ديجيتال، پوستر و اشیای موزه ای دفتر مي باشد.

منابع تهیه شده به طور عمده منابع مرجع و در زمينه موضوعات علوم انسانی و اسلامی  با توجه به تهیه همه منابع موضوعات ذیل می باشد.

  1. نو اندیشی دینی معاصر
  2. تاریخ و فلسفه علوم اسلامی
  3. علوم انسانی- اسلامی

پیمایش به بالا