مقاله علمی پژوهشی شناسایی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی پارادایم تولید اجتماعی نوشته وحید شریفی

در فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند(رتبه الف) دانشگاه علامه طباطبایی منتشر گردید؛

مقاله علمی پژوهشی شناسایی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی پارادایم تولید اجتماعی نوشته وحید شریفی 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، مقاله علمی پژوهشی شناسایی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی پارادایم تولید اجتماعی نوشته وحید شریفی، رئیس اداره کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در شماره ۴۶ فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند(رتبه الف) دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد. 

ضمن تبریک این موفقیت ارزنده، توفیق روزافزون ایشان را در اعتلای فعالیت های پژوهشی از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

چکیده

در سال‌های اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکنده‌ای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزه‌ها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دسته‌بندی پژوهش های حوزه تولید اجتماعی، شناخت زیر حوزه‌ها و دستیابی به دیدگاه منسجمی از روند تحقیقاتی آن صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از تجزیه‌ و تحلیل‌های کتاب‌سنجی، به بررسی حوزه تحقیقاتی تولید اجتماعی پرداخته است. داده‌های این پژوهش از ۲۰۰ مقاله پایگاه داده اسکوپوس جمع‌آوری‌شده و بر روی آن‌ها تحلیل تحلیل هم رخدادی کلمات کلیدی و زوج کتابشناختی انجام‌گرفته و بدین روش زیر حوزه‌ها و روند تحقیقاتی این حوزه شناسایی شده است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، تحقیقات حوزه تولید اجتماعی در ۵ خوشه دسته‌بندی شده و نیز مشخص‌شده است که در سال‌های اخیر موضوعاتی مانند رایانش ابری، تولید هوشمند، بلاک چین، اینترنت اشیا، سیستم‌های سایبری فیزیکی اجتماعی، سیستم‌های نوآوری، جامعه۵.۰ و دوقلوهای دیجیتال در پژوهشهای این حوزه بیشتر موردتوجه قرارگرفته‌اند. این تحقیق چارچوبی از مفاهیم و موضوعات اصلی مورد توجه در حوزه تحقیقاتی تولید اجتماعی ارائه می‌دهد که دیدگاهی جامع برای محققان این حوزه فراهم می‌سازد که می‌تواند یاری رسان آنان را در انتخاب مسیر تحقیقاتی‌شان باشد.

پیمایش به بالا